Агенти срещу алгоритми? Защо изкуственият интелект все още се нуждае от човешка намеса в застраховането

Агенти срещу алгоритми? Защо изкуственият интелект все още се нуждае от човешка намеса
Изкуственият интелект, или AI, се превърна във водеща дума в застрахователната индустрия, но не всички застрахователни компании усещат натиска или се хвашат на хорото. Според Танър Хакет, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Лос Анджелис MGU Counterpart, апетитът за AI в застраховането варира значително и действителните нива на въвеждане може да изостават от отчетения интерес. „Апетитът за инструменти с изкуствен интелект в индустрията варира. Далековидните брокери търсят инструменти с AI за да се отличават и да предоставят по-бързи оферти и по-добри оценки на риска. Въпреки това, натискът за използване на изкуствен интелект нараства. Това което започна като конкурентно предимство бързо се превръща в необходимост“, казва Хакет. Много лидери в индустрията биха се съгласили. Компании като Mylo и Embroker предполагат, че AI не е просто нова прищявка, а иновативен начин за модернизиране и подобряване на услугите. Но Майкъл Силвърман, президент и главен изпълнителен директор на нюйоркската Silver Lining Insurance, е на различно мнение. Той твърди, че макар изкуственият интелект да има предимства, застраховането е и винаги ще бъде индустрия, ориентирана преди всичко към хората. „Закупуването на застраховка е нещо лично, независимо дали е за вашия бизнес, вашето семейство или нещо друго. То е лично, емоционално и не съм намерил продукт с изкуствен интелект, която наистина да се справи с това“, казва Силвърман.

Какво движи приемането на AI?

Комбинация от конкурентен натиск, очаквания на клиентите и оперативна необходимост увеличава приемането на изкуствения интелект сред американските застрахователи, предполага Хакет. „Малките и средни предприятия очакват същото дигитално преживяване, което могат да получат другаде. Когато можем да предоставим конкурентни цени два до пет пъти по-бързо чрез Agentic Underwriting, е ясно, че AI се превръща в основен фактор за поддържане на конкурентоспособност“, казва той. Той отбелязва, че макар повечето застрахователи да са внедрили някаква форма на дигитална стратегия, много от тях все още изглежда са в проучвателна фаза, вместо да възприемат пълното ѝ внедряване. Според него тази „липса на спешност и нежелание за адаптация“ вреди както на застрахователните компании, така и на клиентите които те защитават. „Има ясно разделение в начина, по който застрахователите реагират. Някои инвестират сериозно в инфраструктура за данни и виждат реална възвръщаемост на инвестициите, докато други отхвърлят AI като „шум“ и се оказват в конкурентно неизгодно положение. Ако не възприемат дигитализацията, застрахователите рискуват да изостанат“, казва Хакет.

Изкуственият интелект е повече от просто шум

Докато натискът може да принуди някои американски застрахователи да действат, други казват, че са по-мотивирани от ползите които изкуственият интелект може да донесе. „Никога не сме вземали технологични решения единствено защото сме се чувствали притиснати да го правим. Нашите решения винаги са се основавали на намирането на най-ефективния начин да отговорим на нуждите на недостатъчно обслужваните клиенти – физически лица и собственици на малък бизнес“, казва Белен Токарски, президент и главен оперативен директор на Mylo. С наближаването на десетата си годишнина, Токарски казва, че в момента проучва случаи на употреба на GenAI, за да помогне за допълнително подобряване на обслужването на клиентите. Анди Лий, главен информационен директор на Embroker, също казва, че компанията му не приема изкуствения интелект просто защото „всички останали го правят или ние усещаме натиска“, а по-скоро идентифицира къде той е от полза за клиентите и за подобряването на работните процеси. „Изкуственият интелект осигурява драматични подобрения както в ефективността, така и в точността на процесите на застраховане. Въздействието върху бизнеса далеч надхвърля оперативните подобрения. Изкуственият интелект позволява значително по-бързи оферти за клиентите, създавайки истинско конкурентно предимство, като същевременно подобрява цялостното преживяване за бизнеса“, казва Лий.

Отстояване на натиска

От друга страна, Силвърман използва изкуствен интелект за някои ограничени аспекти на бизнеса си, но казва, че фирмата му не позволява на шума около него да промени дейността му, защото повечето клиенти все още искат да се свързват с експерти по застраховане. „Все още говоря с хора, човек с човек. Водя тези разговори не само като техен застрахователен представител и техен съветник, но и като съпруг, като собственик на бизнес, като баща, като човешко същество което също плаща премиите си“, казва Силвърман. Той подчертава, че този подход не означава, че „изкуственият интелект и всичко, което е свързано с него, е грешно или няма да работи“, а по-скоро, че не може да замести човешкия фактор.

Концентриране върху човешкия опит

Повечето лидери в индустрията изглежда са съгласни, когато става въпрос за отдаване на висока стойност на човешката екпертиза, наред с напредналите технологии с изкуствен интелект в застраховането. „Според мен е много по-добре да се водят разговори в човешкия свят. Услугите можем да ги свършим в света на изкуствения интелект“, казва Силвърман. „Според нашия опит, повечето хора смятат застраховката за важно решение и предпочитат да получат уверението, че са взели правилното решение, от човек-експерт. Бяхме поразени от това колко много клиенти избират в последния момент да говорят с агент преди да натиснат „купи“, добавя Токарски. „Никоя компания не иска да изостава технологично, но едновременно с това сме ангажирани да запазим човешката преценка в нашите процеси. Всичко е свързано със стремеж към баланс, при който изкуственият интелект може да подобри нашите възможности без да замества критичните човешки прозрения и експертиза“, казва Лий. „Агентите притежават експертния опит, необходим за да направят изкуствения интелект възможно най-мощен в застраховането. Изкуственият интелект не замества човешкия опит; той го усилва. Той е мощен инструмент за идентифициране на възникващи рискове и за подготвяне на агентите да предприемат нужните действия“, отбелязва Хакет.
  • Counterpart е застрахователна компания, специализираща в застраховки „Професионална отговорност“, основана през 2019 г. и базирана в Лос Анджелис. Използват технологично напреднал подход в застрахователната си дейност.
  • Silver Lining Insurance е многопрофилна застрахователна агенция, базирана в Ню Йорк. Представляват застрахователи в САЩ.
  • Embroker Insurance Services е дигитален застрахователен брокер, основан през 2015 г. и базиран в Сан Франциско. Специализира в бизнес полици.
  • Mylo Insurance Solutions е InsurTech компания, основана през 2015 г. и базирана в Канзас Сити. Предлага вградени дигитални застрахователни решения.
Източник: https://insurancenewsnet.com/innarticle/are-insurers-feeling-the-ai-hype